A A A K K K
для людей із порушенням зору
Гощанська громада
Рівненська область, Рівненський район

Офіційне інтернет – представництво Гощанської селищної ради

 ПРОТИДІЯ СЕКСУАЛЬНОМУ ТА ГЕНДЕРНОМУ НАСИЛЬСТВУ В УМОВАХКОНФЛІКТУ В УКРАЇНІ

Дата: 12.05.2022 09:13
Кількість переглядів: 335

 

 

На при великий жаль в Україні вже восьмий рік триває війна з російською федерацією. Значно загострилася ситуація починаючи з кінця лютого цього року, коли наш сусід без попередження вторгся на територію нашої країни, наслідком чого була окупація ворожими військами території України, яка триває і досі. 

Частина українського населення, зокрема, в окупованих містах мала змогу покинути свої місця проживання, однак лишилися і ті, які в силу тих чи інших обставин або не змоги вчасно виїхати, або просто не мали такої можливості.    

Звичайно, як і під час будь-якого воєнного конфлікту,окуповане населення могло (а подекуди і піддавалося) бути піддане нелюдському по відношенню до себе ставленню з боку окупантів. Загарбники, чи то по прямих вказівках вищестоящого військового  начальства, чи то керуючись власними аморальними переконаннями всіляко знущалисята творили звірства стосовно мирних українців - чоловіків, жінок та навіть дітей. Часто застосовуючи побиття, катування, згвалтування і навіть вбивства.

Згідно визначення, сексуальне насильство - це будь-яка примусова сексуальна дія або використання сексуальності іншої людини, за яку може наступати кримінальна відповідальність сексуальне насильство, включає зґвалтування - проникнення до будь-якої частини тіла жертви будь-якої частини тіла кривдника чи предмета. Також слід розрізняти сексуальне домагання  - будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, мета або наслідок якої - порушення гідності особи, зокрема шляхом створення загрозливого, ворожого, принизливого або образливого середовища. І ще однією категорією є так зване гендерне насильство  - це форми насильницьких дій, що мають чітко виражену гендерну групу, на яку спрямоване насильство або яка чинить насильство та переважно сприймається як насильство проти жінок, яке чинять переважно чоловіки.

Тому за такі дії для зловмисників, згідно чинного кримінального кодексу України (далі - ККУ), встановлена кримінальна відповідальність за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи, до яких відносяться зґвалтування, сексуальне насильство, примушування до вступу в статевий зв’язок, вчинення дій сексуального характеру з особою, яка не досягла шістнадцятирічного віку, розбещення неповнолітніх та домагання дитини для сексуальних цілей. 

Так, відповідно до статті стаття 438 ККУ  “ Порушення законів та звичаїв війни ”, - згідно якої жорстоке поводження з військовополоненими або цивільним населенням, вигнання цивільного населення для примусових робіт, розграбування національних цінностей на окупованій території, застосування засобів ведення війни, заборонених міжнародним правом, інші порушення законів та звичаїв війни, що передбачені міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також віддання наказу про вчинення таких дій - караються позбавленням волі на строк від восьми до дванадцяти років.

Згідно іншої статті ККУ “ Геноцид ”, - це діяння, умисно вчинене з метою повного або часткового знищення будь-якої національної, етнічної, расової чи релігійної групи шляхом позбавлення життя членів такої групи чи заподіяння їм тяжких тілесних ушкоджень, створення для групи життєвих умов, розрахованих на повне чи часткове її фізичне знищення, скорочення дітонародження чи запобігання йому в такій групі або шляхом насильницької передачі дітей з однієї групи в іншу карається позбавленням волі на строк від десяти до п'ятнадцяти років або довічним позбавленням волі.

Як бачимо лише дві статті ККУ регулюють відносини та встановлюють відповідальність за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи  та і то не повністю висвітлено суть та характери сексуального насильства , боротьбу з цим ганебним явищем як це вимагають міжнародні норми законодавства. Іншими словами чинне національне законодавство не повною мірою регулює та охоплює всі відносини, які виникають з приводу порушення прав та свобод громадян, що виникають з приводу збройного конфлікту в Україні, а тому потребує удосконалення, імплементації  (приведення у відповідність з міжнародними нормами) у сфері міжнародного права. 

Так, впродовж багатьох років відбувається процес Внесення змін до національного законодавства України у питаннях, що стосуються сексуального насильства, пов’язаного із військовим конфліктом, наразі великою мірою відбуваються в рамках національних планів дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека», а також «Стратегії запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному з конфліктом, в Україні». Ще у 2016 році був затверджений Перший Національний план дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека» до 2020 року,досягненням якого стало  визнання відсутності систематичних кримінальних розслідувань та судових вироків у зв’язку з випадками сексуального насильства, пов’язаного зі збройним конфліктом.  

У 2018 році була опублікована Національна стратегія запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному з конфліктом, в Україні, розроблена за підтримки Управління Верховного комісара ООН з прав людини та «ООН Жінки в Україні». У цій Стратегії були надані рекомендації, що мають на меті допомогти «Уряду України краще зрозуміти та впровадити ефективніші заходи для запобігання сексуальному насильству, пов’язаному з конфліктом, у межах наявних механізмів, а також за допомогою нових механізмів», а також рекомендації щодо того, як здійснювати ефективний моніторинг, фіксацію та розслідування таких випадків.

Важливого значення для приведення національного законодавства у відповідність до міжнародного права має зареєстрований  законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації норм міжнародного кримінального та гуманітарного права» № 2689.  Мета даного законопроекту забезпечити гармонізацію норм українського національного права із положеннями міжнародного кримінального та гуманітарного права щодо кримінально-правового переслідування за міжнародні злочини (геноцид, злочин агресії, злочини проти людяності та воєнні злочини), так само, як і виконання Україною міжнародних зобов’язань щодо запобігання юридичній та фактичній безкарності за вчинення таких злочинів.

Даним законопроектом планується внести зміни в чинний ККУ до статей 438 “Порушення законів та звичаїв війни” та 442 “ Геноцид”, Кримінального Кодексу України, а також доповнити його статтями 438-1 та 438-2 (щодо воєнних злочинів) та статтею 442-1 (щодо злочинів проти людяності). 

Зокрема, проект статті 438 визнає воєнним злочином «умисне вчинення (заподіяння) у зв’язку з міжнародним збройним конфліктом чи збройним конфліктом неміжнародного характеру стосовно особи, яка перебуває під захистом міжнародного гуманітарного права: 8) зґвалтування, сексуальної експлуатації, примусової вагітності, примусової стерилізації або будь-яких інших форм сексуального насильства»

Зміни, що пропонуються до статті 442 ККУ, яка встановлює відповідальність за злочин геноциду, також спрямовані на приведення її у відповідність до статті 6 Римського статуту та статті ІІ Конвенції про запобігання злочину геноциду та покарання за нього. Запропонована редакція бере до уваги практику, вироблену міжнародними кримінальними трибуналами, та визнає, що злочин геноциду може включати сексуальне насильство. Аналогічно статті 6 Римського статуту, у статті 422 перелічується п’ять основних форм злочину геноциду:вбивство членів групи; заподіяння серйозних тілесних ушкоджень або розумового розладу членам групи; умисного створення таких життєвих умов, які розраховані на повне або часткове фізичне знищення групи; вжиття заходів, розрахованих на запобігання народженню дітей; та примусова передача дітей до іншої групи. 

Підбиваючи підсумки можна констатувати, що самечерез збройне вторгнення з боку російської федерації в Україну значно почастішали випадки скоєння злочинів проти  статевої свободи та статевої недоторканості особи. Україна робить все можливе для того, щоб належним чином протидіяти випадкам сексуального та гендерного насильства в Україні в умовах воєнного конфлікту в Україні. В чинному кримінальному кодексі України визначенні відповідні статті для боротьби з цими ганебними явищами, зокрема стаття 438 “ Порушення законів та звичаїв війни ”,  та стаття  432 “ Геноцид”.

Однак, не дивлячись на це, чинне національне законодавство не відповідає вимогам міжнародних норм щодо боротьби з проявами таких видів злочинів, а тому нині проходить процес імплементації (приведення у відповідність) до норм міжнародного права. Великі надії покладено на законопроєкт № 2689 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації норм міжнародного кримінального та гуманітарного права». Метою якого є забезпечити гармонізацію норм українського національного права із положеннями міжнародного кримінального та гуманітарного права щодо кримінально-правового переслідування за міжнародні злочини (геноцид, злочин агресії, злочини проти людяності та воєнні злочини), так само, як і виконання Україною міжнародних зобов’язань щодо запобігання юридичній та фактичній безкарності за вчинення таких злочинів. Адже вкрай важливо, щоб в українських слідчих, прокурорів та суддів був належний досвід в питаннях міжнародного гуманітарного та кримінального права з приводу розслідування злочинів проти статевої свободи та статевої недоторканості особи в умовах воєнного конфлікту в Україні.

Щоб отримати правову допомогу дистанційно:

????напишіть на нашу електронну пошту: hoshchanske@legalaid.rv.ua або  juristdubich@gmail.com

???? зателефонуйте на номери бюро:  (067) 360-88-48 або (068) 016-08-93.

Необхідні документи можна залишити в  скриньці для кореспонденції, що знаходиться за адресою: смт. Гоща, вул. Незалежності,20.

Правову консультацію можна також отримати:

?зателефонувавши на безкоштовний номер системи БПД: 0 800-213-103.

? поставивши запитання в месенджер ФБ-сторінки: https://www.facebook.com/Centre.4.Legal.Aid/

? поставивши запитання на Інстаграм-сторінці системи БПД   https://www.instagram.com/ualegalaid/?hl=uk

? прочитавши правову інформацію на телеграм-каналі «Безоплатна правова допомога» https://t.me/ualegalaid  та обговоривши її у нашому чаті - https://t.me/ualegalaidchat

?скориставшись правничою вікіпедією WikiLegalAid - https://wiki.legalaid.gov.ua

 

Головний юрист сектору “ Гощанське

бюро правової допомоги ” 

Рівненського місцевого центру

з надання безоплатної вторинної

правової допомоги                                                                                  Вадим Гупалюк


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь